Flores - Reisverslag uit Labuhanbajo, Indonesië van Relinda Smith - WaarBenJij.nu Flores - Reisverslag uit Labuhanbajo, Indonesië van Relinda Smith - WaarBenJij.nu

Flores

Door: Relinda

Blijf op de hoogte en volg Relinda

11 Mei 2016 | Indonesië, Labuhanbajo

Als ik in de boot wil stappen scheurt mijn broek bij het kruis helemaal uit. Dit voorspeld niet veel goeds. De boot doet er ongeveer 2 uur over en hoor van iemand aan boort dat het dan nog 2,5 uur duurt naar het vliegveld. Mij was verteld 20 min en het zou dus betekenen dat ik mijn vlucht ga missen. De boot krijgt ongeveer 30 min na vertrek problemen met de motor en we liggen zeker een half uur stil terwijl ze proberen de motor te maken. Ik hoop alleen maar dat ze opschieten want ik heb een vliegtuig te halen. Als we eindelijk in de haven aankomen op bali wil ik alleen maar dat alles heel erg opschiet en elk vertragende factor erger ik me aan (en dat zijn er veel). Want ik begin nu best wel te stressen of ik mijn vlucht zal halen. Op het vliegveld aangekomen worden we allemaal gedropt bij de Internationale vertrekhal en ik moet helemaal naar de andere kant van het vliegveld voor de interne vluchten met nog 10 min de tijd om in te checken. Ik ren zo hard als ik kan door de gangen heen met mijn zware backpack op slippers en een uitgescheurde broek. Bij de incheckbalie krijg ik te horen (thank god) dat de vlucht vertraagd is (lang leve indonesische airlines). Dit geeft me tijd en rust. Op het toilet probeer ik me te verkleden en van m'n sjaal een rok te maken. Op het vliegveld van flores aangekomen word ik belaagd door taxi chauffeurs. Er komt een jongen naar me toe en vraagt of ik een taxi wil delen en daar zeg ik natuurlijk geen nee tegen. Hij blijkt duik instructeur te zijn en werkt op flores. De taxi chauffeur dropt ons bij duik office en de jongen gaat samen met mij op de scooter op zoek naar mijn verblijf. Als ik daar aankom word ik echt niet blij van de kamer. Het stinkt er is geen douche, een hurk toilet en de ventilator laat ook maar te wensen over. Dit is dus echt mar voor 1 nacht. Na me opgefrist te hebben ga ik weer naar de duik office en regel mijn duik voor de volgende dag. Ook vraag ik gelijk of ze een goede plek weten waar ik kan verblijven en eten. Ze zijn heel erg aardig en  behulpzaam. Ik ga gelijk kijken of 1 van de andere plekken een kamer vrij hebben voor de dagen erna. En bij 1 van die plekken kom ik Kathrin weer tegen. Het is fijn om haar weer te zien. We gaan samen eten en praten even onze travel ervaringen bij.

De volgende ochtend ga ik duiken. Om 7 uur moet ik bij de duik centre zijn. Daarna gaan we met z'n allen naar de boot. Alles is goed verzorgd. Er staat ontbijt voor ons klaar en krijgen uitleg over de boot. De boot heeft een lange tafel waar aan gegeten wordt en de briefings worden gedaan. Op het dak is het sun dek met zitbanken en matrassen om te relaxen en bruin te worden. Op de achterdek van de boot zijn alle uitrustingen en het toilet. We maken 3 duiken en tussen de 2e en 3 duik hebben we een lunch. Het is hier erg mooi om te duiken. Heel veel koraal en vissen. De 2e duik is manta point. Als we nog op de boot zijn zien we al 1 zwemmen maar helaas zien ik tijdens de duik maar 1 en die is ook nog eens ver weg. De 3e duik is op een plek met wat stroming wat we ook merken na ongeveer 30 min. Plotseling komt er een erg sterke stroming uit het niets en we krijgen het teken van onze gids dat we naar boven moeten. Iedereen lijkt wat gestrest ook de andere gidsen. Iemand trapt mijn beademingsautomaat uit mijn mond en we moeten al naar boven zwemmen. Mijn gids pakt mij bij m'n trimvest en samen zwemmen we naar boven terwijl ik mijn mondstuk weer in probeer te doen. Als we boven zijn voelen we nog steeds de stroming. We moeten het koort dat langs de boot hangt vast pakken en ons naar de achterkant van de boot laten drijven om daar onze vinnen uit te doen en in de boot te klimmen. Ik heb nog nooit iedereen zo snel het water uit zien gaan en de gidsen lijken zichtbaar opgelucht als iedereen in de boot is.

Ik ga voor een 2e dag duiken. Deze dag maak ik 2 duiken. Beide plekken zijn weer erg mooi en ik zie zelfs een paar haaien. Ze zijn niet al te groot, maar maximaal 2 meter. Bij de 3e duik ga ik met een paar anderen naar de komodo dragons. We worden met de speedboot naar het eiland gebracht. Daar krijgen we een kleine tour. We hebben geluk volgens de gids dat we een baby dragon zien, dragon water zien drinken en zien zwemmen. Het zijn mega grote hagedissen en een beet van het dier kan dodelijk zijn als je niet snel genoeg in het ziekenhuis bent.
Ik twijfel of ik een 3e dag zal duiken omdat ik mijn vlucht probeer te wijzigen naar een dag eerder dan gepland. Ik besluit om voor de 3e dag te gaan als we weer naar manta point gaan. En dat gaan we, dus 3e dag duiken is gepland. De reden dat ik mijn vlucht probeer te vervroegen is omdat ik een kleine inschattingsfout heb gemaakt. Mijn planning was om hier op flores te gaan duiken en naar gunung kelimutu te gaan. De vulkaan met de 3 verschillende kleuren krater meren. Maar de vulkaan is 12 uur rijden vanaf de plek waar ik nu ben en dat gaat dus niet lukken in de tijd die ik heb. En dag eerder terug naar bali zou een leuke optie zijn omdat hier verder niet echt veel te doen is. 'S avonds gaan we met z'n allen naar een bar omdat er 2 hun dive master hebben gehaald en ze alleen nig de welbekende "snorkeltest" moeten afleggen.
De volgende ochtend is het dag 3 om te gaan duiken en ik moet zeggen dat we heel erg veel geluk hebben. We zien in de 1e duik 5-6 haaien, ontzettend veel schildpadden allerlei soorten vissen 2 octopussen waarvan 1 de wonderpus. Die schijnen ze niet vaak te zien. 2e duik is manta point en we zien er veel. Ze komen erg dichtbij en blijven soms zo'n 20 cm boven ons hangen. Wij liggen op de grond en houden ons vast aan stenen/rotsen vanwege de stroming. Ze zijn echt mega groot. Maar wat is dit fantastisch. Als we boven komen kan ik ook alleen maar uitbrengen "this was fucking amazing. I can die now ;)". Na de lunch de 3e duik en daar zie ik weer iets wat ik heel graag wilde zien, de orangoetan crab. Mijn dag kan niet stuk. Dit waren de meest fantastische duiken tot nu toe. Als we terug zijn probeer ik nogmaals mijn vlucht te wijzigen maar dat gaat helaas niet lukken. Ik zal me hier dus nog anderhalve dag moeten vermaken. Nog een dag gaat er qua budget echt niet meer inzitten en zal me oren ook niet meer langer pesten. Het klaren gaat wel beter maar na 8 duiken heb ik het gevoel dat mijn ene oor half doof is. Over een paar dagen zal dat wel over zijn hoop ik.

Het hier zit ik dan in een restaurant m'n blog bij te werken omdat dit de enige plek is met een beetje goed wifi. En te wachten tot ik richting vliegveld ga weer terug naar bali om daar m'n laatste dagen door te brengen. Waar ik eigenlijk helemaal niet aan wil denken. Zo dag ochtend sta ik alweer op Nederlandse bodem :(

  • 11 Mei 2016 - 22:40

    Henneke Kok:

    Lieverd, wat een fantastische verhalen. Veel meegemaakt. Schrijverstalent heb je. Geniet nog van de laatste dagen op Bali en een goede terugvlucht naar huis. Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Relinda

Mijn naam is Relinda. Ik hou erg van reizen en andere culturen ontdekken en mensen leren kennen. Azie trekt mij heel erg en daar gaat ook mijn eerst volgende reis naartoe.

Actief sinds 19 Dec. 2015
Verslag gelezen: 1001
Totaal aantal bezoekers 4299

Voorgaande reizen:

18 Maart 2016 - 14 Mei 2016

Backpacken Indonesie

Landen bezocht: